fredag 13. mars 2015

Bildeanalyse

Analyse av Olav Tokerud sitt bilde ''Blinken'', som var utstilt på Galleri Festiviteten.

Denotativt nivå:
Hva ser jeg?  Jeg kan se tolv hoder og masse forskjellig mønster.
Formanalyse: Hodene er plassert litt under sentrum. Det første vi ser på er det store hodet, også ser vi videre på de mindre hodene, og til slutt faller øynene våre på bakgrunn. I forgrunn er fargene lyse og skinnene, jo lenger bak i bildet du går jo mørkere blir fargene. Først gyldne farger, så litt grønn aktig og til slutt svart med litt brun/rød på. Siden malingen har rent kan vi se klare linjer i bildet, samtidig som det er linjer som rammer inn mønsteret i midten

Konnotativt nivå:
Hvordan tolker jeg bildet? Jeg føler menneskene er fanget. De har et trist blikk som får meg til å synes synd på dem. Det virker som det er de ''kreative'' menneskene som blir satt i bås. At de blr samlet som en enkel gruppe, og at mennesker på en måte dømmer dem litt. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar